Duża ilość wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do strony internetowej to najważniejszy czynnik rankingowy uwzględniany przez algorytmy wyszukiwarki Google przy pozycjonowaniu stron internetowych. Mówiąc prościej, im więcej dobrych linków prowadzi do naszej strony, tym wyższe pozycje zajmuje ona w wynikach wyszukiwania. Link building nie jest jednak łatwy, wiąże się też z ryzykiem banów i filtrów algorytmicznych. Każda strona internetowa musi więc opracować własną strategię zdobywania linków.
Oficjalna polityka Google dla webmasterów nie pozwala na zdobywania linków zewnętrznych w nienaturalny sposób. Na wartościowe, naturalne linki mogą jednak liczyć tylko strony internetowe zawierające ciekawe dla dużego grona użytkowników treści. W przypadku stron komercyjnych i debiutujących w Internecie stron informacyjnych do osiągnięcia wysokich pozycji w Google (a także w innych, mniej popularnych wyszukiwarkach) konieczny jest więc link building, czyli zdobywanie nowych linków zewnętrznych.
Linki zewnętrzne prowadzące do naszych stron przekazują im „moc” strony, na której zostały umieszczone. Jest ona obliczana przez algorytm Google, który nie jest jednak znany. Wartość linku trudno ocenić samodzielnie, pozwalają na to narzędzia analityczne i zdobyte przez wieloletnią analizę działania algorytmu doświadczenie, którymi dysponują dobre agencje SEO.
Nie zawsze sprawdza się więc zasada, że im więcej linków, tym lepiej. Odsyłacz na stronie www może być wartościowy, mniej wartościowy, a niekiedy nawet szkodliwy dla SEO naszych stron. Wartościowe odnośniki prowadzą ze stron, które są powiązane tematycznie ze stroną docelową i same zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarce. Do szczególnie korzystnych dla pozycjonowania linków należą np. te, które wychodzą ze stron edukacyjnych i rządowych (.gov, .edu).
Ten krótki przegląd wskazuje, że poprawna strategia zdobywania linków musi obejmować także content marketing. Skuteczny link building wymaga tworzenia wartościowych treści, do których będziemy mogli dołączyć linki. Teksty na stronach zapleczowych, wpisy blogowe, wpisy na Facebooku, a nawet szeptanka prowadzona na forach internetowych muszą zawierać wysokiej jakości content, nasycony przy tym interesującymi nas słowami kluczowymi.
Pozwala to także na większe zaangażowanie potencjalnych użytkowników stron docelowych. Zdobywanie linków nie polega na tym, by do przypadkowych tekstów wstawić hiperłącza, ale na wiązaniu ich z użytecznymi i potrzebnymi informacjami. Jest to więc także sposób na pozyskanie wartościowego, generującego konwersje ruchu. Skuteczny link building nie tylko wywiera wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, ale też jest całościowym działaniem marketingowym.
Poprawna strategia zdobywania linków zewnętrznych wymaga też odpowiedzi na pytanie co to jest link i jakie są jego części składowe. Dla SEO największe znaczenie mają parametry dofollow i nofollow oraz anchory linków. Linki zewnętrzne dzielą się na linki dofollow i nofollow. Tylko link dofollow przekazuje moc strony. Należy jednak dbać o zdobywanie obu rodzajów linków. Ma to na celu imitowanie naturalnej proporcji między linkami dofollow i nofollow. Strona, do której prowadzą wyłącznie linki dofollow, jest podejrzana dla algorytmów Google, co może skutkować spadkami pozycji.
Prostym sposobem zdobywania linków jest np. dodawanie ich na stronach społecznościowych. Link zamieszczony w serwisach takich jak Facebook, Twitter i Instagram to jednak zawsze link nofollow. Odsyłacze z serwisów społecznościowych przekazują wprawdzie algorytmom Google pozytywne sygnały o jakości naszych stron, nie przekazują jednak żadnej mocy. Serwisy społecznościowe są więc tylko uzupełniającym elementem strategii link buildingu
Prócz naturalnej proporcji linków dofollow i nofollow powinniśmy zwrócić uwagę na naturalność anchorów (kotwic). Kotwica to treść linka, a więc tekst pojawiający się na stronie internetowej, w który możemy kliknąć, przechodząc do nowej strony. Zazwyczaj tekst ten wyróżnia się kolorem niebieskim, a po najechaniu na niego wyświetla się adres strony wychodzącej. Anchor, którego tekst zawiera interesujące nas słowa kluczowe, czyli anchor exact match, jest korzystny dla pozycjonowania. Rozwiązania tego nie można jednak nadużywać: nadmiar anchorów exact match może prowadzić do filtrów algorytmicznych (nakładanych od 2012 roku, kiedy powstała aktualizacja algorytmu Google Penguin). Prócz anchorów exact match, trzeba więc stosować także anchory zero match (np. „zobacz też”, „kliknij tutaj”), czyste adresy URL pokazujące cały link do strony oraz anchory brandowe.
Nienaturalnie duża ilość słabych linków, zwłaszcza o tzw. „spamowym profilu”, może prowadzić do nakładanych przez Google kar. Są to kary algorytmiczne (nakładane automatycznie) i kary ręczne (nakładane przez pracowników Google). Są one trudne do usunięcia, a w przypadku kar algorytmicznych także do wykrycia (właściciel strony nie otrzymuje od Google wiadomości o nałożeniu kary algorytmicznej),
Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem długotrwałym i złożonym. Tempo przyrostu zdobywanych przez nas linków powinno imitować przyrost naturalny. W początkowym okresie rozwoju strony nie zdobywajmy więc tysięcy nowych linków dziennie. Lepszą strategią jest zdobycie kilku linków o szczególnie dużej wartości